b. Stap voor stap een geschikte middelbare school vinden (stappenplan)

  • dec 2023
  • Beheer VO
  • ·
  • Aangepast 20 nov
  • 90
  • Beheer PO
Beheer VO
VO - school gezocht
  • Beheer PO

Tijdens het zoeken naar een geschikte middelbare school zet je verschillende stappen. Hieronder zijn drie stappen uitgewerkt en vind je informatie die je verder helpt. Je hoeft dit zoekproces niet alleen te doen.

Zit je kind op de basisschool? Betrek de leerkracht, de intern begeleider of de consulent van het samenwerkingsverband bij het zoekproces.

Zoek je een andere middelbare school voor je kind en heeft je kind ondersteuning nodig? Neem dan contact op met de consulent van het samenwerkingsverband of de regisseur van JONK.

De eerste stap in het zoekproces is meteen de belangrijkste: bedenk wat jij en je kind belangrijk vinden aan een middelbare school. Neem de tijd, praat met verschillende mensen en maak voor jezelf een overzicht. Met dit overzicht kan je gericht informatie zoeken en geschikte scholen selecteren. Vervolgens ga je in gesprek met de geselecteerde scholen. Hieronder worden deze stappen een voor een uitgewerkt en vind je tot slot enkele voorbeeldvragen.

Stap 1: Wat heeft mijn kind nodig – waarop ga ik letten?
Wat heeft mijn kind nodig? Dat is de kernvraag bij de zoektocht naar een passende middelbare school. Als ouder ken je je kind buiten school. Zit je kind nog op de basisschool, dan kennen de leerkracht en de intern begeleider van de basisschool je kind op school. Zij hebben zicht op de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van je kind. En je kind heeft natuurlijk ook eigen ideeën en wensen. Zoek je een andere middelbare school voor je kind en heeft je kind ondersteuning nodig? Neem dan contact op met het samenwerkingsverband of het Oudersteunpunt.

Jij als ouder, de school en je kind kunnen misschien verschillende ideeën en wensen hebben over wat nodig is. Neem dus ruim de tijd om deze verschillende ideeën naast elkaar te leggen. Je hoeft dit niet alleen te doen. Vraag de leerkracht of intern begeleider om je hierbij te helpen. Bedenk ook, eventueel in overleg met de school, hoe je je kind hierbij kunt betrekken. Uiteraard kan je ook andere personen vragen mee te denken, bijvoorbeeld familieleden of begeleiders. Zo kan het overzicht verder aangevuld worden.

Beschrijf in het overzicht zo concreet mogelijk de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van je kind. Om overzicht te houden kun je de ideeën van de verschillende mensen naast elkaar zetten. Wat vinden jij, je kind en de huidige school belangrijk? De volgende vragen zijn bedoeld om je op weg te helpen.

Een geschikte school voor je kind. Waar denk je dan als eerste aan?

  • Schoolgrootte
    Zou een grote school of kleine school passender zijn?
  • Klassengrootte
    Zou een kleine klas voor je kind passender zijn?
  • Lesrooster
    Welk lesrooster sluit het beste aan bij de behoefte van je kind?
  • Bereikbaarheid
    Hoe ver weg mag de school zijn?
  • Onderwijsmethode
    Welke onderwijsmethode sluit aan bij de behoefte van je kind?
  • Huiswerkbegeleiding
  • Is het nodig dat je kind in de ochtend extra wordt ‘opgevangen”
  • Wil je als ouder (wekelijks) contact?

Tip: Vraag bijvoorbeeld aan de leerkracht: Wat doe jij nu anders/extra voor mijn kind? Wat doe je wel/niet?

Voor sommige kinderen is ook een TOP dossier opgesteld. Hierin staan ook de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften van je kind beschreven. Neem deze input mee in je overzicht.

Je hebt nu als het goed is een lijst met verschillende punten, maar welke zijn de vijf belangrijkste? Probeer of je een volgorde kunt bepalen. Maak een top 5. Wees hierbij zo concreet mogelijk in je wensen (max. half A4). Met dit overzicht kan je vervolgens gericht naar scholen zoeken.

Stap 2: Welke scholen sluiten aan bij jouw wensen?
Nu je weet wat een school voor je kind moet kunnen bieden, kan je op zoek naar middelbare scholen die aansluiten bij jullie wensen en bij het schooladvies. In de VO-gids staan alle middelbare scholen in de regio. Maar ook op de website van de betreffende school vind je veel aanvullende informatie over de school. Kijk daarbij naar welke basisondersteuning en extra ondersteuning scholen aan kinderen bieden. Let op: verschillende scholen gebruiken dezelfde termen zoals “trajectklas” of “trajectvoorziening” maar iedere school geeft een eigen invulling aan deze termen.

Tip: Maak per school een lijstje met voor- en nadelen. Oriënteer je tijdens deze stap zo breed mogelijk.

Tip: Natuurlijk hoor je ook verhalen en ervaringen van andere ouders. Laat je echter niet te veel beïnvloeden door meningen van anderen. Elke ouder heeft eigen ideeën over wat een goede school is voor zijn of haar kind.

Ga vooral ook langs en proef de sfeer van een school. Wat voelt voor jou en je kind als een goede school passend bij de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van je kind? Sfeer proeven kun je doen tijdens open dagen. Van tevoren kun je samen met je kind bedenken waarop jullie gaan letten en natuurlijk kunnen dat voor jou en je kind andere dingen zijn. Bespreek na het bezoek samen jullie indrukken en schrijf die op, zodat je later de indrukken van de verschillende scholen kunt vergelijken.

Stap 3: In gesprek met geselecteerde scholen
Er zijn veel scholen in onze regio, maar naarmate je kind meer ondersteuning of zorg nodig heeft, hoe minder scholen hieraan kunnen voldoen. Zo is er in de regio Noord-Kennemerland één middelbare school voor speciaal voortgezet onderwijs en twee scholen voor praktijkonderwijs. Er is dus minder keuze, maar dat neemt niet weg dat je onderstaande stappen kunt volgen.

Tip – Dit filmpje geeft een goed beeld van het praktijkonderwijs.

Stap 3a In gesprek met de coördinator passend onderwijs van geselecteerde scholen
Ga voordat je de open dagen gaat bezoeken al in gesprek met de coördinator passend onderwijs van de door jou geselecteerde scholen. Deze coördinator kan vaak al gericht je vragen beantwoorden, omdat kinderen met een extra onderwijs- en ondersteuningsbehoefte onder zijn of haar verantwoordelijkheid vallen. Op deze manier kun je gericht aanvullende informatie zoeken. De contactgegevens van de coördinator passend onderwijs vind je op website van de school of via de intern begeleider op de basisschool of de consulent van het samenwerkingsverband.

Tip: Wees proactief en standvastig en wacht niet op de open dagen.

Meestal zal je een of meerdere gesprekken met de coördinator passend onderwijs hebben. Vaak is het eerste gesprek zonder je kind. Daarbij kun je de volgende drie onderwerpen bespreken: vertel over je kind, de door jou gewenste ondersteuning voor je kind, vraag naar de mogelijkheden van de school.

Vertel over je kind
Je kunt tijdens het eerste gesprek een filmpje of een foto laten zien van je kind zodat de coördinator passend onderwijs weet over wie het gaat. Je kunt ook een kort verhaal over je kind schrijven, wie is je kind? Wees zo open en eerlijk mogelijk over je kind. De coördinator wil een goed beeld van je kind kunnen vormen en horen wat belangrijk is voor hem of haar.

Gewenste ondersteuning
Neem het gemaakte overzicht met wensen mee als houvast bij het gesprek met de coördinator passend onderwijs en het beantwoorden van de vragen. Zorg dat de coördinator alle informatie heeft om een goede inschatting te maken of de school jouw kind kan bieden wat nodig is.

Wat wil jij weten?
Bedenk van te voren wat jij wil weten van de school. Vraag in ieder geval naar de invulling van de basisondersteuning die de school kan bieden. Elke school doet dit weer anders. Vraag gerust door als een school zegt veel ervaring te hebben met een onderwerp. Bespreek ook wat er eventueel nodig is om extra steun te organiseren via het samenwerkingsverband. Kijk ook eens naar de vragen die andere ouders hebben gesteld.

Wil je sparren? Of heb je vragen? Vaak helpt het om je verhaal te doen bij iemand die onafhankelijk is. Iemand die naar je luistert en met je meekijkt naar de mogelijkheden vanuit de vraag: wat is er nodig om ervoor te zorgen dat jouw kind passend onderwijs krijgt? Een consulent van het samenwerkingsverband is zo'n iemand. Je kan ook contact opnemen met de regisseur van JONK.

Stap 3b: Multidisciplinair overleg (MDO) op de basisschool met een of twee geschikte middelbare scholen
Als je kind nog op de basisschool zit, kan er ook met een of twee geschikte scholen een MDO worden georganiseerd met de huidige basisschool. Het doel van dit gesprek is dat de onderwijs- en ondersteuningsbehoefte van je kind wordt besproken, zodat de middelbare scholen kunnen inschatten of zij hieraan kunnen voldoen. Uiteraard ben jij als ouder aanwezig bij dit gesprek. Daarnaast sluit vaak de leerkracht aan, de intern begeleider en eventueel de consulent vanuit het samenwerkingsverband. En als er andere professionals betrokken zijn rondom jullie kind, kunnen zij ook aanwezig zijn. Door met alle direct betrokkenen rond de tafel te gaan zitten kan een goed afgewogen besluit worden genomen. Tijdens het MDO kan je natuurlijk ook jouw vragen stellen. Maak van tevoren een lijst met vragen die je wilt stellen en kijk ook eens naar de lijst met vragen die andere ouders hebben gesteld.

Welke vragen hebben ouders gesteld aan scholen?
Schroom niet, stel gerust jouw vragen tijdens het MDO op de basisschool en de gesprekken met de coördinator passend onderwijs van de geselecteerde scholen. Hieronder vind je voorbeeldvragen die andere ouders hebben gesteld. Stel hieruit je eigen lijst met vragen samen die voor jou en je kind belangrijk zijn.

Algemeen

  • Hoe houden grote scholen rekening met brugklassers?
  • Als mijn kind niet in de les komt, ziet de school dat dan?
  • Hoe gaat de school de ontwikkeling van mijn kind volgen?

Contact met ouders

  • Hoe verloopt het contact met de ouders?
  • Wie is het aanspreekpunt en hoe lopen de lijnen binnen de school?
  • Is er alleen contact met de mentor of ook met de coördinator passend onderwijs?

Voorzieningen

  • Hoe is passend onderwijs en zorg georganiseerd en geregeld?
    Hoe zit het met het regelen van extra ondersteuning voor mijn kind? Moet dit (vroegtijdig) aangevraagd worden?
  • Is er een opvangklas waar mijn kind kan chillen, dus niet de klas waar leerlingen zitten die weggestuurd zijn uit de les? Kan mijn kind hier zelf naar binnen of is er een pasje nodig?
  • Hoe wordt er omgegaan met een beperking tijdens praktijkvakken?
  • Hoe gaan jullie om met beperkte energie en toetsen?
  • Hoe gaan jullie om met verzuim?
  • Is er ook een trajectklas/groep? Hoe is die samengesteld en hoe werkt die groep precies?
  • Als mijn kind een praktijkonderwijs advies krijgt en het gaat toch goed en blijkt te makkelijk, wordt er dan gekeken of hij/zij naar een andere school kan?

De overstap naar de nieuwe school

  • Welke procedure moet worden gevolgd tijdens de overstap van de basisschool naar het voortgezet speciaal onderwijs?
  • Is er een ‘warme overdracht’ van de basisschool naar de middelbare school?
  • Is er een kennismaking met de nieuwe klas?
  • Kan mijn kind voor de zomervakantie een dagje meelopen?
  • Hoe gaat de begeleiding de eerste weken eruitzien?
  • Wanneer gaan we de verdere ondersteuning bespreken?
  • Is het mogelijk om in het kader van preventie in het begin ook contact te hebben met de coördinator passend onderwijs?

Trefwoorden