Hoe bereid ik mijn kind voor op het gesprek?
Je kind wordt uitgenodigd om aanwezig te zijn bij het Multidisciplinair overleg (MDO). Het is fijn als je kind zich veilig voelt tijdens deze gesprekken. En dat er duidelijkheid is en afstemming komt tussen jouw ervaringen met je kind, de ervaringen van je kind, en de ervaringen van de leerkracht of mentor, zodat jouw kind zich zo goed mogelijk kan ontwikkelen tijdens zijn of haar schoolloopbaan.
Veiligheid: wat zijn de gespreks- en luisterregels?
Veiligheid ontstaat als er duidelijkheid is over hoe mensen met elkaar praten, naar elkaar luisteren en elkaar vragen stellen. Veiligheid ontstaat als helder is wat er gebeurt met de gedeelde informatie en nieuwe inzichten. Mogelijk helpen onderstaande vragen om samen met je kind een veilige gesprekssituatie te creëren.
Zijn de gespreksregels voor je kind duidelijk?
Wat heeft je kind nodig om tijdens het gesprek op zijn gemak te voelen?
Hoe kan het kind dat voor zichzelf organiseren?
Hoe gaat je kind tijdens het gesprek aangeven dat hij zich niet op zijn gemak voelt?
Wat kan jij dan voor je kind doen?
Duidelijkheid over de weg
De zoektocht naar passend onderwijs voor je kind is een doorgaand gesprek. Elk gesprek, ook het eerste, heeft een voorgeschiedenis, een concrete aanleiding en een doel. Vraag naar een agenda en wie er bij het gesprek aanwezig zullen zijn. Mogelijk helpen deze vragen je bij het op de agenda zetten wat je kind belangrijk vindt.
Wat verwacht je kind van het gesprek?
Staan de punten die je kind belangrijk vindt op de agenda?
Hoe kan je kind ervoor zorgen dat wat hij wil bespreken op de agenda komt?
Welke steun heeft je kind daarbij nodig?
Duidelijkheid over de aanwezigen
Tijdens een Multidisciplinair overleg (MDO) zijn verschillende betrokkenen aanwezig zoals de leerkracht of mentor, intern begeleider of ondersteuningscoördinator en consulent van het samenwerkingsverband.
Wie zijn bij het gesprek aanwezig?
Kent jouw kind een van de aanwezigen?
Weet je kind wat de aanwezigen doen en waarom zij aanwezig zijn?
Is de groepsgrootte van het MDO een probleem voor je kind? Vraag dan of het een optie is om samen met je kind aan het begin van het overleg een deelgesprek te hebben. Je kind kan dan vertrekken voordat iedereen aanschuift.
Wat kan je als ouder doen als het gesprek onaangenaam verloopt voor je kind?
Het is prettig als je kind zich op zijn gemak voelt tijdens het Multidisciplinair overleg (MDO). Maar soms ontstaan er situaties waarin je kind zich ongemakkelijk gaat voelen óf dat jij als ouder het niet meer prettig of veilig vindt voor je kind. Mogelijk helpen onderstaande vragen om te bedenken hoe jullie willen omgaan met deze situatie.
Hoe gaat je kind tijdens het gesprek aangeven dat hij zich niet op zijn gemak voelt?
Wat kan jij dan voor je kind doen?
Hoe ga jij als ouder het gesprek stilleggen en aangeven dat je het gesprek niet veilig genoeg vindt voor je kind?
Nadat je het gesprek hebt stilgelegd kun je de situatie benoemen en dit bespreekbaar maken. Ook kun je er voor kiezen om het gesprek zonder je kind verder te voeren.
Wil je kind niet aanwezig zijn bij het MDO?
Een kind kan verschillende redenen hebben om niet aanwezig te willen zijn bij het Multidisciplinair overleg (MDO). Afhankelijk van de redenen zijn er verschillende mogelijkheden om je kind op een aangepaste manier te laten deelnemen.
Is de groepsgrootte een probleem?
Vraag dan aan de organisator van het overleg of het een optie is om aan het begin een deelgesprek te hebben met een klein gezelschap. Je kind kan dan in een kleine groep zijn ervaringen en ideeën vertellen en vertrekken voordat iedereen aanschuift.
Vind je kind het MDO te spannend?
Als je kind niet aanwezig wil zijn bij het MDO dan kan iemand anders je kind vertegenwoordigen. Dit hoeft niet persé een ouder te zijn. Het kan ook een mentor zijn die het gesprek met je kind voorbereidt.
Andere manieren van je verhaal vertellen
Als je kind niet aanwezig wil of kan zijn, zijn er andere manieren waarop je kind zijn of haar verhaal kan delen. Bijvoorbeeld door het op te schrijven of een filmpje of een geluidsopname te maken. Mogelijk helpen onderstaande vragen - die tijdens een multidisciplinair overleg aan kinderen worden gesteld - bij het vertellen.
Hoe gaat het met je?
Waar loop je tegenaan op school?
Wat gaat er goed?
Wat gaat niet goed of vind je lastig?
Wat zou jij graag willen veranderen?
Wat of wie heb jij daarbij nodig?
Tip: Je kunt je kind interviewen en zo zijn verhaal laten vertellen.
Mijn kind wil niet dat ik aanwezig ben bij het multidisciplinair overleg
Als ouder mag je altijd bij een MDO zijn, tot je kind 16 jaar is. Vanaf 16 jaar moet je daarvoor toestemming vragen aan je kind.
Mag de school met mijn kind praten zonder dat ik daarbij ben?
Als je kind dat zelf aankan en ook prettig vindt, kan de school een gesprek met je kind voeren over hoe het gaat. Alleen als er beslissingen moeten worden genomen, of afspraken gemaakt, kan dat niet zonder dat jij daar als ouder bij bent, tot je kind meerderjarig is. Als je kind aangeeft dat hij of zij liever niet alleen met de school praat, kun je dat bij de school aangeven en daar afspraken over maken. Voordat je kind 16 jaar is, mag er zonder jouw toestemming en bijzijn niet over medische gegevens worden gesproken. Het is belangrijk hierover goede en duidelijke afspraken met de school te maken zodat er geen misverstanden ontstaan. Als je kind 16 jaar of ouder is, moet je kind zelf om toestemming worden gevraagd voor het delen van gegevens.